torsdag den 9. februar 2012

Repetition:

Jeg vælger at repetere livshistorie og kommunikation. Udover at genlæse noget af det tidligere læste, vil jeg prøve at finde noget relevant litteratur om målgruppen mennesker med nedsat funktionsevne.


Resume: Livshistorie som genre - i pædagogisk arbejde. Kapitel 11 i:
Sørensen, M (red) (2009): DKK, et pædagogisk perspektiv. 2 udgave,  København, Akademisk Forlag

Dette kapitel fortæller om livshistorie som genre og udtryksform. Kapitlet beskriver, på hvilke punkter livshistorie har ligheder med, eller adskiller sig fra andre litterære genrer. Det beskrives, hvordan en livshistorie er opbygget, og de forskellige aspekter og begreber i tidsdimensionen gennemgåes, såsom kvalititiv/kvantitativ tid, og kronologisk/kairetisk tid. Desuden belyses 2 årsagssammenhænge, kausalitet og narrativ konfiguration. Den narrative konfiguration rummer tre aspekter, selektion, hierakerisering og rækkefølge, og disse tre punkter skaber tilsammen livsfortællingen. Til slut gennemgåes kort, hvordan man kan arbejde pædagogisk med livshistorie.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar