torsdag den 16. februar 2012

Projektopgave DKK: Indledende overvejelser.

Digitale billeder i arbejdet med mennesker med nedsat funktionsevne.

Mit projekt består i at udarbejde en fotobog med billeder, taget på et bosted i forandring. Meningen med projektet er at vise, hvordan det digitale billede kan bruges i arbejdet med mennesker med nedsat funktionsevne.  Jeg har fået lov at lave projektet på mit tidligere praktiksted, et bosted for mennesker, som har såvel nedsat funktionsevne som psykiatriske problemstillinger.

Det nuværende bosted, hvor nogle af beboerne har boet i mange år, skal rives ned, og beboerne flytter til et nybygget bosted på samme matrikelnummer.  Da der er tale om sammenlægning af 2 bosteder, vil de blive fordelt på 3 forskellige afdelinger, hvor beboere og personale fra de 2 bosteder blandes. De nye lejligheder har 2 rum, the køkken og eget bad/toilet, hvilket er langt bedre forhold en det lille værelse med fælles bad og toilet, som de har nu. Beboerne går derfor en hel anden hverdag i møde, der er meget at forholde sig til og vænne sig til. Derfor vælger jeg selv at tage billederne, frem for at inddrage dem i projektet, da det ikke skønnes fra bostedets side, at de kan rumme at skulle deltage aktivt i projektet. Skulle jeg arbejde med et lignende projekt i ”den virkelige verden” ville jeg inddrage beboerne i processen, både med at tage billederne, men også med at udvælge billeder til bogen, redigere mm.

Fotobogen vil beskrive en turbulent tid i deres liv, og kommer til at bestå såvel af billeder fra det gamle bosted, flytterod, beboere og personale, samt billeder af beboerne i de nye lejligheder. Med udgangspunkt i denne fotobog vil jeg beskrive, hvordan det digitale billede kan bruges i det pædagogiske arbejde, både mht. livshistorie og kommunikation.

Jeg forestiller mig, at billederne beskriver et stykke livshistorie, som kan støtte beboernes hukommelse, og som de kan vise og fortælle om til familie, venner og ikke mindst personale. Desuden vil bogen kunne fungere som hjælpemiddel for nyt personale til at lære beboerne at kende og styrke relationen gennem kommunikation om billederne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar